dissabte, 17 de gener del 2009

Cinema "Entre les murs": una classe d'avui i uns alumnes d'avui. A distància podem veure millor la importància de la relació professor - alumnes

És un descripció ben real d'allò que passa als centres d'educació secundària. No hi ha alternatives? Tanmateix els productors i directors de cinema semblen explotar els problemes per a la seva comercialització.
1. Hi ha alternatives oblidades: pedagogia del treball de Kernschesteiner, pedagogia Makarenko, Escola de Barbiana impulsada per Milani, pedagogia Freinet de les tècniques de l'Escola Moderna, pedagogia de la conscientització de Paulo Freire, pedagogia per a adolescents Costa-Pau... no és poc. Els que exploten temes d'educació i escola no saben res de pedagogia i s'atreveixen. Bé que quan fan temes mèdics o judicials s'informen. Però el més greu és que tants docents tampoc sàpiguen pedagogia i que el sistema permeti que els centres docents funcionin sense direcció pedagògica.
2. Els assumptes plantejants a Entre les murs no són assumptes que corresponguin solament als docents. Hi ha massa confusió i ignorància. Ni educació és el mateix que pedagogia ni el sistema educatiu és el sistema escolar (que de fet és un subsistema). A veure si hi ha algú amb el cap clar com el va tenir Edgar Faure amb la comisió UNESCO quan van elaboarar l'informe Aprendre a ser (1972) amb la idea tan clara de ciutat educadora.
3. En la base de tot, tenim un greu problema de socialització primària, el fonament "underground" de l'educació, el procés pel quel l'animal biològic nascut es converteix amb animal humà, social. Amb l'educació el farem animal personalitzat i polític però si no hi ha fonament...?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada