diumenge, 12 de desembre de 2010

Quualsevol nit pot sortir el sol de Jaume Sisa. Una cançó que anunciava la postmodernitat



És realment una cançó ben trobada, nostàlgica que ens atrapa a tots. És un clar exemple de postmodernitat. No esperem progrés de la modernitat amb els seu excessos de racionalitat i de renuncia pr la causa, no ens cal fer-nos grans. Ja està bé així. I de fet, és una crida a una relació de pau però... i els que no tenen oportunitats, els que passen gana o necessiten que els paguin la llum, els que no tenen escola.... Vivíem bé, vam tirar de beta, la casa per la finestra....
I ara el capitalisme financer, no el capitalisme productiu, ens ha deixat anar el llop de la crisi... i tots espantats i amagadets. I què?, seguim cantant cançons amables?. Quin papa gran ens treurà de la crisi. I ens renyen, ens parlen d'estrènyer el cinturó, de sacrificis... Tots?. Els qui hem treballat sempre i no hem especulat també?... I El qui sempre ho han passat malament, ara encara ho han de pagar més? Però si no s'han beneficiat de res. Que paguin els qui han estat guanyant abusivament. I que Jaume Sisa faci una altra cançó. Aquesta ens agrada però ara n'hem de cantar una altra.

dimarts, 7 de desembre de 2010

PISA 2009 resultats de l'ensenyament als 15 anys. Com estem a Catalunya, a España?

L'OECD compleix el seu compromís puntualment. El 7 de desembre fa públics els resultats de PISA 2009. Molt bé. I les proves ens semblen molt adequades perquè presenten exercicis d'aplicació del coneixement amb pensament, no de record o memòria.
Però sempre ens preguntem: ¿Per què fa aquesta gran operació l'OECD i no l'UNESCO que és l'organisme d'educació, ciència i cultura?


PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do: Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I)

PISA 2009 Results

PISA 2009 Results presents the findings from the most recent PISA survey, which focused on reading and also assessed mathematics and science performance. The report comprises six volumes:

Volume I, What Students Know and Can Do: Student Performance in Reading, Mathematics and Science, compares the knowledge and skills of students across countries. Download the PDF e-book.

Volume II, Overcoming Social Background: Equity in Learning Opportunities and Outcomes, looks at how successful education systems moderate the impact of social background and immigrant status on student and school performance. Download the PDF e-book.

Volume III, Learning to Learn: Student Engagement, Strategies and Practices, examines 15-year-olds’ motivation, their engagement with reading and their use of effective learning strategies. Download the PDF e-book. Còpia del volum

Volume IV, What Makes a School Successful? Resources, Policies and Practices, examines how human, financial and material resources, and education policies and practices shape learning outcomes. Download the PDF e-book.

Volume V, Learning Trends: Changes in Student Performance Since 2000, looks at the progress countries have made in raising student performance and improving equity in the distribution of learning opportunities. Download the PDF e-book.


PISA 2009 Assessment Framework - Key Competencies in Reading,

Mathematics and Science

  • Chapter 1: PISA 2009 Reading Framework
  • Chapter 2: PISA 2009 Mathematics Framework
  • Chapter 3: PISA 2009 Science Framework
  • Chapter 4: PISA 2009 Questionnaire Framework
  • Annex A1: Print reading sample tasks
  • Annex A2: Electronic reading sample tasks
  • Annex B: Background questionnaires
  • Annex C: PISA expert groups

Volume VI, Students on Line: Reading and Using Digital Information, explores students’ use of information technologies to learn (forthcoming - June 2011)

PISA 2009 marks the beginning of the second cycle of surveys, with an assessment in mathematics scheduled for 2012 and one in science for 2015.



Explicacions que són clares per a la nostra realitat. Les pensàvem i una recerca com la de PISA ben aplicada ens ho confirma: poca eficàcia de les repeticions de curs, l'autonomia pedagògica necessària, bona disciplina i millors relacions professors-alumnes, escoles públiques o privades no aporten diferències respecte a la situació familiar, autonomia local amb compte de resultats evidencien millora de nivell.

• Countries where students repeat grades more often tend to have worse results overall, with the widest gaps between children from poor and better-off families. Making students repeat years is most common in Belgium, France, Luxembourg, Portugal and Spain.

• High performing systems allow schools to design curricula and establish assessment policies but don’t necessarily allow competition for students.
• Schools with good discipline and better student-teacher relations achieve better reading results.
• Public and private schools achieve similar results, after taking account of their home backgrounds.
• Combining local autonomy and effective accountability seems to produce the best results.

Ho estudiarem amb atenció. Martí Teixidó

dilluns, 6 de desembre de 2010

6 de desembre. Sant Nicolau: festa dels infants. ¿Per què tenim tant desaprofitada la pedagogia rítmica musical de Joan Llongueres?

El 6 de desembre sempre recordo: La festa de Sant Nicolau que celebraven les més avançades escoles de renovació pedagògica catalana. Joan Llongueres, mestre pedagog musical composà la petita cantata sobre la llegenda de Sant Nicolau, patró dels infants, amb la que els països més nòrdics d'Europa inicïen les festes de Nadal. El repertori musical, rítmic i de cantates de Joan Llongueres és extens i sempre engresca els infants.

És un patrimoni ben nostre que segueix els correns musicals més prestigiats però present a ben poques escoles. Nó és sols música. És interiorització del ritme, és memorització de moviments corporals harmònics, és domini de l'equilibri, la lateralitat i la simetria corporal, és psicomotricitat coma joc, és activitat artística i alhora té un sòlid fonament en la neuropsicologia.

Les Figures del Pessebre, El gereral Bum Bum, son altres de les coreografies que els infants posen en escena. I aquests desplaçaments per l'escenari fels de tan petits queden interioritzats. Quan Albert Boadella com a professor de l'Escola d'Estiu ens feia fer els primers desplaçaments endevinava aviat els qui d'infants havien fet? Les figures del pessebre, Les formigues a l'istiu... Es movien amb m´s harmonia i seguretat.


Què esperem a estendre aquesta pedagogia musical rítmica a tots els escoles? Que no tenim avui els necessaris mestres especialistes de música? I si algú no en sap tant, avui hi ha possibilitats d'enregistraments impensables els anys trenta o quaranta del segle XX. Solament cal intenció i voluntat. Els infants ho agrairan i creixeran més harmònicament.




Si n'eren tres petits infants, varen anar a espigolar camps.
Mireu el que els va succeir, que es varen perdre pel camí.
Tirem per qui, tirem per lla, La nostra casa on serà?
Truquen al vespre a un carnisser: Que ens obrireu bon carnisser?
Entreu, entreu, nois estimats, que jo tinc lloc per tots plegats.
Passar el portal només van fer i els va matar aquell carnisser.

...
Sant Nicolau, així que entrà, ja demanava per sopar.

...
De la carn tendra menjaré, que fa set anys que és al saler.
... O carniser no fugis no, demana a Déu el teu perdó.
Sant Nicolau al saler va, picant tres voltes amb la mà.



Joan LLongueres o la música com a eina educativa
El mestre Joan Llongueres va ser un dels gegants de la pedagogia musical a casa nostra. Format amb el mètode de rítmica i Plàstica concebut pel suís Jacques Dalcroze a principis del segle passat, Llongueres va crear un mètode pedagògic per a la formació integral de l'infant a través de la música i la dansa. Músic, poeta i sobretot pedagog, el seu mestratge és present encara en diferents àmbits de la pedagogia musical catalana, en especial, a l'Institut Joan Llongueres que dirigeix la seva néta, Núria Trias. Emès el 21 de Febrer del 2004. [TV3]


La Festa de Sant Nicolau també pot ser una tradició amb activitat simbòlica riual de gran valor. L'escolania de Montserrat la celebra escollint el "Bisbetó" i els seus auxiliars. A partir d'aquest moment, durant un dia manen els escolans i els monjos fan el que mana el "Bisbetó". Un joc ritual amb un fons educatiu potent. Avui encara mñes necessari. El 20 de novembre diada en que s'aprovà la Convenció dels Drets de l'Infant de 1989 afirmem el dret dels infants a ser escoltats, i no un dia sonó cada dia.

diumenge, 5 de desembre de 2010

Una bona realització per a infants: fantasia, sorpresa i simpatia

Mr. Magorium's Wonder Emporium.

Un film destinat a infants que també fa somriure els adults sense, amb imaginació i simpatia, sense nyonyeria.

On hi ha una botiga amb tantes joguines?

Emès per TV3 el dissabte 4 de desembre. Disponible en segments de 10 minuts.